گفتگو با مهدی بیگی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان گلستان

– در تعالیم دینی و قرآنی چه اشاراتی به هنر و زیبایی شده است؟

IMG14161543

هنر، محتوایی است بسیار مهم و تاثیرگذار زیرا عنصر اصلی تشکیل دهنده آن زیبایی است، زیبایی عنصری است که تناسب تنگاتنگی با فطرت انسانها دارد بگونه ای که هر انسان سلیم النفسی ذاتا به زیبایی علاقمند است و گرایش زیادی به آن نشان می دهد.

بنابراین هر مکتب، نهضت و فرهنگی اگر بخواند زمینه های تبلیغ و گسترش خود را فراهم کند و مبانی و معارف خود را به مخاطبین به بهترین وجه ارائه دهد باید از چاشنی زیبایی و قالب هنر استفاده کند.

اگر به قرآن کریم نیز نگاه کنیم می بینیم که خداوند متعال متناسب با همین مقوله از عنصر زیبایی در قرآن استفاده نموده است، قرآن بعنوان معجزه ی تمام اعصار و قرون به نحوی نازل شده است که از ادبیات منسجم و نغز، زیبا و دلنشین و همینطور از محتوایی بسیار غنی و اعجاز آمیز برخوردار است تا جایی که هر سال که از عمر این کتاب مقدس می گذرد به لطافت و اعجاز آن افزوده می شود و هر روز نکته و نسخه ای را به مراجعین و تشنگان خود ارائه می دهد؛ علاوه بر این در خود قرآن کریم نیز خداوند به مقوله زیبایی اشاره نموده است و به نحویی به ما آموزش می دهد که برای نشر معارف و مقابله با زیبایی هایی سرابی، حبابی و شیطانی از زیبایی حقیقی و الهی استفاده کنیم.

در داستان استکبارشیطان، وقتی که شیطان قسم یاد می کند که من تمام فرزندان آدم را گمراه و اغواء می کنم وسیله اغواء انسانها را نیز نام می برد و می گوید (لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْ‌ضِ) یعنی بوسیله زیبایی و زینت در زمین من آنها را گمراه می کنم؛ شیطان می داند که انسانها فطرتا شیفته ی زیبایی هستند بنابراین از این دریچه وارد می شود. یقینا راه مقابله با هنر و زیبایی شیطانی خلق زیبایی و هنر الهی است.

– از نظر جنابعالی چه فرصت و تهدیدهایی در عرصه فعالیت هنرهای نمایشی درجوامع امروزی وجود دارد؟

فرهنگ مقوله بسیار مهمی است و نیاز به توجهی بیش از این دارد،بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی ما بر می گردد به اینکه در حوزه فرهنگ و هنر کم کاری داشته ایم. هنرهای نمایشی  هدف‌دار و متعالی سبب رشد و تعالی فرهنگ عمومی جامعه می‌شود. هنر هدف‌دار و متعالی، هنری مقدس و ارزشمند است که باعث واکسیناسیون جامعه ما می گردد.

دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به عنوان یکی از نهادهای متولی فرهنگ و هنر می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و تبیین فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی ایفا کند. چرا که جنس فعالیت در این کانون ها  متفاوت است . اجرای نمایش با محوریت فرهنگ دینی و مذهبی یک فرصت است چرا که  تاثیر به سزایی در سطح جامعه می‌گذارد اگر تولیدات هنرهای نمایشی پر محتوا در قالب نمایش‌های اجتماعی و رسانه های دیجیتال ( ساخت کلیپ نماهنگ ، فیلم کوتاه و…) به دید عموم گذاشته شود بدون شک استقبال عموم مردم به فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی بیشتر می گردد. باید با برنامه‌ریزی مناسب کارهای فاخر و ارزنده‌ای را برای مردم به اجرا بگذاریم، امیدواریم مسئولان امر توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند. در پایان اشاره ای هم به فرصت ها و تهدیداتی که در این حوزه می توانیم داشته باشیم بنمایم.

فرصت ها:

۱ـ وجود کانون های فرهنگی، هنری مساجد و تشکلهای متعهد هنری.

۲ـ اقبال تمام انسانها به مقوله هنر و زیبایی به عنوان یک امر فطری.

۳- مقابله با آسیب های اجتماعی وبصیرت افزایی.

۴- بالابردن سطح توانمندی کانون های فرهنگی در ارتباطات اجتماعی.

۵- تلاش در جهت ارتقاء نشاط اجتماعی خصوصا در نزد نوجوانان وجوانان.

۶- ترویج معنویت دینی وروحیه خود باوری.

۷- بالا رفتن مشارکت در فعالیت های فرهنگی وهنری در محل.

۸- انتقال مفاهیم و آموزه های دینی با استفاده از زبان هنر به ساده ترین بیان و شیواترین شکل به مخاطبان .

تهدیدها:

۱- هجوم گسترده خلق آثار بی محتوا، غیر فاخر و مبتذل هنری.

۲- عدم کادرسازی منسجم در حوزه هنر دینی.

۳- عدم تجربه و تخصص درزمینه خلق آثار هنر دینی.

۴- عدم ارائه الگوی مناسب فرهنگی و شناخت مناسب از معارف دینی.

۵- ترویج خرافه و اعمال غیر متعارف مذهبی.

۶- ترویج فرهنگ ،اندیشه (سکولاریسم) و سبک زندگی غربی و افتادن در دام آن.

– برگزاری جشنواره های هنری همانند جشنواره نماهنگ طنین از سوی کانون های مساجد ،چه مقدار می تواند نقش تاثیر گزار در ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی داشته  باشد؟

برگزاری جشنواره های هنری برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان اسلام، بسیار پر اهمیت و در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این جشنواره ها باهدف آشناسازی جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان با فرهنگ و هنر ایرانی به ویژه سبک زندگی-اسلامی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان طراحی شده است. و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به هر میزان در جامعه جشنواره های فرهنگی هنری، بر اساس کلمه توحید و اعتقاد توحیدی تدوین کنند به همان مقدار از فرهنگ اهل بیت(ع) و ایران اسلامی دفاع کرده اند. ما می توانیم  بر اساس اسلوب دینی و ترویج ارزش‌های فرهنگی-اسلامی از طریق برگزاری جشنواره های استانی و یا ملی در مساجد، مردم را با سبک زندگی اسلامی و ایرانی آشنا کنیم و این یکی از رسالت های کانون های فرهنگی هنری مساجد می باشد.

پاسخ دهید