گفتگو با آقای مسعود امامی، سرپرست هیأت داوران جشنواره

مسعود امامی
آقای مسعود امامی، سرپرست انجمن سینمای جوانان گلستان می باشد. ایشان از چهره های سینمایی شناخته شده در سطح کشور هستند و دارای تجربیات فراوانی در زمینه فیلمسازی و آموزش آن هستند.

 

– با سلام خدمت شما و تشکر از اینکه این وقت را به ما دادید و در این گفتگو شرکت نمودید. در ابتدا درباره ویژگی های آثار تولیدی برای جشنواره، برای علاقمندان به شرکت در این جشنواره، توضیحاتی اجمالی بفرمایید.

با سلام، ضمن خسته نباشید به گروه برگزار کننده جشنواره و انتخاب موضوع مناسبی که ضرورت داره ساخت فیلم در این زمینه، عرض کنم که فیلم کوتاه به اثری گفته می شود که بسیار موجز باشد و به قولی “کم گوی و گزیده گوی چون در”.

ساخت فیلم کوتاه معمولا برای اینکه مفهومی داشته باشه، گاهی بسیار سخت تر از فیلم بلند است.

طبق آیین نامه جشنواره، فیلم می تواند یا نماهنگ باشد یا فیلم داستانی و مستند باشد یا انیمیشن.

توصیه ما اینست که دوستانی که می خواهند فیلمی تهیه کنند، باید در حداقل زمان، بیشترین استفاده را برای بیان مفهوم داشته باشند. این مورد در بخش نماهنگ بیشتر می تواند خود را نشان دهد، چون که اساساّ نماهنگ یک کار مفهومی است. و بخصوص در انیمیشن که فیلمساز می تواند وارد یک دنیای فانتزی شود و دست و بال بازتری برای بیان اندیشه و فکر و ایده ای که می خواهد به مخاطب منتقل کند، داشته باشد.

– چه نکاتی را به فیلمسازان توصیه می کنید تا اثر بهتری را تولید کنند؟

فیلم ها سعی کنند از نظر کیفیت استانداردهای لازم را داشته باشند و صداگذاری خوب داشته باشند. و برای نمایش، کیفیت قابل قبولی داشته باشند.

درباره نماهنگ، هم می تواند موسیقی اتخاب شود که بر اساس آن فیلم ساخته شود و هم اینکه می شود تصاویری طراحی کرد که با کنار هم قرار گرفتن این تصاویر، به مفهوم جدیدی در مورد سبک زندگی به عنوان یک ایده برسیم.

در مورد فیلم مستند، می تواند بسیاری از زندگی ها نمودار یک سبک زندگی قابل قبولی باشه.

امیدواریم در این زمان باقی مانده، فیلمسازها موفق شوند که آثار جذابی را برای جشنواره ارسال کنند.

– چه گزینه هایی در ساخت فیلم در داوری بین فیلم ها مؤثر است و دارای امتیاز می باشد؟

از آنجا که جوایزی که قرار است در جشنواره اهدا شود، تفکیک شده نیست، و قرار است که به خود فیلم جایزه تعلق بگیرد، به همین دلیل، فیلم هایی مورد توجه هیأت داورن قرار خواهند گرفت که از جمیع جهات، خوب ساخته شده باشند. یعنی هم فیلمبرداری خوب هم تدوین خوب و هم صدای خوب و هم قصه و طرح و ایده خوبی داشته باشند. و در واقع یک فیلم خوب فیلمی است که خوبی یک قسمت آن، قابل تشخیص از بقیه قسمت ها نباشد.

معمولا در بین سینماگران گفته می شود که وای به حال کسی که به او گفته شود، مثلاّ فیلمبرداری فیلمت خیلی خوب بوده! این معنی اش اینست که بقیه قسمت های فیلم را خیلی جدی نگرفتند. در واقع فیلمسازی چون یک کار گروهی است، از هماهنگی همه بخش های فنی و تخصصی، یک اثری خلق می شود که ما احساس نمی کنیم که فیلم می بینیم بلکه احساس می کنیم که بخشی از زندگی را می بینیم. به همین دلیل همه بخش ها در ساخت فیلم اهمیت خواهد داشت.

نماهنگ از لحاظ ساختار فیلمسازی خیلی قاعده مند نیست. یعنی آنچه در سینما به عنوان تداوم در فیلم می گوییم، ممکنه در نماهنگ وجود نداشته باشه و این تداوم حتی در مورد قصه هم ممکنه وجود نداشته باشه. اساساّ نماهنگ می تواند یک قصه داشته باشد ولی ضد قصه باشد. به همین دلیل فیلمبرداری خوب و طراحی صحنه خوب و موسیقی خوب، از ارکان اصلی هر نماهنگی است. در نماهنگ بدیهی است که موسیقی هرچه اصلی تر (اوریجینال تر) باشد و تصاویر هم اصلی (اوریجینال) باشه، کار را جذاب تر می کنه و امتیاز بیشتری برای سازنده خواهد داشت. بنابراین می شود از تصاویر آرشیوی و موسیقی آرشیوی نماهنگ های متعددی ساخت ولی ارزش و اهمیت هر نماهنگ به این است که همه چیزش اصلی باشد.

– از چه دوربین هایی می توان در ساخت فیلم استفاده کرد؟

این جشنواره، جشنواره موضوعی است و با هدف خاصی طراحی شده، بنابراین خود موضوع و مضمون و محتوای قصه از اهمیت بیشتری برخوردار است. ممکنه یک شخصی با امکانات بسیار حرفه ای یک فیلمی ساخته باشه ولی یک نفر هم با یک دوربین ساده تر فیلم دیگری ساخته باشه که نزدیکتر باشه به اهدافی که برگزار کنندگان این جشنواره دارند. به همین دلیل در یک حدی استانداردها لازمه ولی هیچ ایرادی نداره که یک نفر با یک دوربین هندی کم یا با دوربین موبایلی که تصویر قابل قبولی دارد، می تواند فیلمی بسازد که قابل رقابت با فیلمی باشد که با استانداردهای فنی بالاتری ساخته شده باشد. چون در این جشنواره هدف، گسترش و ترویج آن چیزی است که به دنبالش هست؛ یعنی زندگی به سبک اسلامی-ایرانی.

– مهلت ارسال آثار تا چه زمانی است و داوری از چه زمانی شروع خواهد شد؟

آخرین مهلت ارسال آثار برای علاقمندان و فیلمسازان، تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۴ است. و در نیمه اول اردیبهشت ماه، کار انتخاب آثار و داوری انجام خواهد شد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

تشکر می کنم از برگزار کنندگان جشنواره و امیدواریم که در سطح استان به خصوص، فیلمسازان علاقمند بتوانند موضوعاتی را انتخاب کنند و بسازند و در این جشنواره حضور پیدا کنند و فعال تر و پرشور تر از سایر مناطق کشور باشند، با توجه به اینکه برگزار کننده، استان است و هدف اولیه هم بر انگیختن فیلمسازی و گسترش آن فکری است که در جشنواره طراحی شده، ما منتظر آثار بیشتری از استان گلستان هستیم.

پاسخ دهید