گفتگو با معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان گلستان

The black hole
The black hole
۲۲ بهمن , ۱۳۹۳
یکبار مصرف
سبک زندگی یکبار مصرف!
۲۳ بهمن , ۱۳۹۳

گفتگو با معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان گلستان

محمود خواجه نژاد

محمود خواجه نژاد

گفت و گویی که می خوانید، مصاحبه روابط عمومی جشنواره نماهنگ طنین، با آقای محمود خواجه نژاد، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان است:

– با عرض سلام و ضمن تشکر از حضرتعالی به خاطر شرکت در این مصاحبه، ابتدا درباره رویکرد حوزه هنری در قبال حرکت های مردمی نظیر این جشنواره هنری با موضوع سبک زندگی اسلامی-ایرانی که از سوی کانون فرهنگی و هنری مسجد برگزار می گردد، و از دغدغه های مهم نیروهای انقلاب اسلامی و تأکید مقام معظم رهبری است، توضیح بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم ابتدا از شما و دوستانتان بخاطر برگزاری این جشنواره تشکر می کنم.

حوزه هنری دو گونه رسالت دارد. یک گونه رسالت، که ذاتاّ جزء فعالیت های اصلی حوزه هنری است. و آن انتقال پیام انقلاب اسلامی از زبان هنر و ترویج و اشاعه هنر دینی است که رویکرد اصلی حوزه هنری است. و همچنین هر سال هم یکسری سیاست ها و اولویت های خاص آن سال را دارد که مطابق با ضروریت های کشور شروع به فعالیت های هنری در آن زمینه می کند.

سبک زندگی اسلامی، یکی از این ضروریت ها است که حوزه هنری با توجه به شرایط کنونی جامعه و همچنین تأکیدات مؤکد مقام معظم رهبری، در گرایشات مختلف هنری سعی در تولید آثاری در این راستا داشته و خواهد داشت.

فعالیت حوزه هنری عجین شده با فعالیت هایی که در مساجد صورت می گیرد. ذات فعالیت هر دو نهاد از یک گونه است. فقط در یک بخش تفاوت دارند و آن اینکه فعالیت های مساجد مردمی است و حوزه هنری نهاد دولتی است. اما با این وجود فعالیت حوزه هنری در بخش های مختلف هنری، مسجدی است. و ساختار حوزه هنری نسبت به سایر دستگاه های دولتی، بیشتر شبیه به مساجد است و دغدغه هردوی آنها، هم کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هم حوزه هنری، مشترک است و همان بخش هنر دینی است.

– با توجه به همگرا بودن دو نهاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حوزه هنری، تعامل این دو نهاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

مساجد همانگونه که پایگاه خیلی از فعالیت ها در کشور است، مهمترین پایگاه هنری برای حوزه هنری هم محسوب می شود. سر منشاء خیلی از فعالیتهای حوزه هنری و هنرمندانی که اقدام به تولید آثار دینی می کنند، خاستگاه اصلی شان، کانونهای فرهنگی مساجد و پایگاه های بسیج مساجد، بوده است. طبیعتاّ کانون های مساجد می توانند از پتانسیل حوزه هنری استفاده کنند چه در بخش حمایت معنوی و مالی تا آنجا که ساختار حوزه اجازه دهد. از طرفی هم حوزه می تواند از پتانسیل نیروی انسانی موجود در کانونهای مساجد، استفاده کند.

– توصیه شما به عنوان مدیر فرهنگی و پیشکسوت در امور فرهنگی و هنری به جوانان هنرمند کشور چیست؟

اکثر هنرمندان جوامع مختلف که خود را وابسته به فرهنگ جامعه خود می دانند، احساس وظیفه می کنند که به نوعی به ترویج و اشاعه و حفظ آن فرهنگ بپردازند. در کشور ما هم به همین صورت یک وظیفه ذاتی در بین هنرمندان هست و آن هم اشاعه و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است. اما متأسفانه گاهی مشاهده می شود که داریم از این مقوله فاصله می گیریم. به جهت این که در بخش علمی، هنرمندان الگو می گیرند از بعضی هنرمندان جوامع دیگر و این الگو برداری در بحث تکنیک و ساختار هنر، گرایش پیدا کرده به بخش فرهنگ و هنرمند احساس می کند که در خلق آن اثر، آن تکنیک را که از بیگانه دریافت کرده باید فرهنگ آنرا نیز دریافت کند. هنرمندان مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرند اینست که اصل و پایه و اساس فرهنگ و هنر خود را که همان فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی است را فراموش نکنند.

– در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

از شما و همه دوستانی که دغدغه کار فرهنگی دارند و احساس وظیفه می کنند که گوشه ای از کار را بگیرند و به کمک دستگاههای دولتی محقق بکنند آن اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی را، تقدیر و تشکر می کنم.

پاسخ دهید