گفتگو با امام جماعت مسجد صاحب الزّمان (عج)

حاج آقای ابیضی، امام جماعت مسجد صاحب الزّمان (عج) کوی شهید مطهری گرگان، در گفتگو با روابط عمومی جشنواره نماهنگ طنین، به دیدگاه های خود درباره بخشی از سبک زندگی اسلامی، اینگونه اشاره می نماید:

حاج-آقا-ابیضی

با سلام و تشکر از اینکه در این گفتگو شرکت نمودید.

اهمیت توجه به سبک زندگی اسلامی-ایرانی را در چه می دانید؟

سلام علیکم؛ با توجه به اشاره بسیار مهم رهبر معظّم انقلاب به سبک زندگی اسلامی، می طلبد که در پیرامون این مهم، اندیشه کرد و زندگی را مبتنی بر این تفکر و اندیشه درست، تغییر داد و رویکرد به زندگی را عمیق تر و سازنده تر کرد. و بهترین منبع و مأخذ در این راستا در وهله اول قرآن و سپس سخنان بزرگانی همچون پیامبر اعظم (ص) و ائمه اهل بیت (ع) و همچنین اولیاء و علماء قرار داد.

من فهرست وار و اجمالاً به بعضی از این گونه موارد اشاره خواهم کرد.

۱- سبک زندگی اسلامی-اجتماعی در برخورد با همسایگان و دوستان که امام معصوم (ع) می فرمایند که همسایه و دوست و برادر دینی ات مثل دین توست. یعنی همانطور که برای دین اهمیت قائلید برای آنها هم اهمیت و ارزش قائل شو.

۲- سبک زندگی اسلامی-خانوادگی در معاشرت و مؤانست با همسر و فرزندان که قرآن همسر را مایه آرامش و فرزندان را رحمت و نعمت معرفی کرده است.

۳- سبک زندگی اسلامی حتی نسبت به برخورد صحیح با حیوانات که مخلوق خدایند باید اهمیت قائل باشیم. در روایات داریم که به صورت حیوانات سیلی نزنید چون تسبیح خدا را می گویند. یا در روایات آمده که زنی به خاطر حبس کردن گربه و غذا ندادن به آن تا مردنش، راهی جهنم خواهد شد. یا در رابطه با واجب النفقه بودن حیوانی که ما سرپرستی آن را قبول کرده ایم، اهل بیت (ع) سفارشو توجه نموده اند.

۴- سبک زندگی اسلامی نسبت به طبیعت و درختان که در قرآن به شدت نهی شده است که “یهلک الحرث و النسل … ” یعنی کسانی که نسل طبیعت و نسل انسانها را از بین می برند آنها ظالم و زیانکارند، یافت می شود و در قبالش درخت غرس کردن، چه آثار و برکات فراوانی به همراه دارد را اشاره کرده اند.

۵- سبک زندگی اسلامی در برخورد با همنوعان در شئونات مختلف زندگی و در برخورد با مشکلات و مسائل زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی که در زمان پیامبر (ص) ملجأ و بهترین کانون رسیدگی به آنها را مسجد قرار می داد.

۶- مساجد و مدارس و حسینیه ها و ساختمان ها باید از سبک و بنای اسلامی برخوردار باشند.

۷- برخورد با جرائم (قصاص – حدود – دیات – ارث و غیره) از سوی معصومین و نص صریح قرآن که به تناوب در روایات اشاره شده است، خود گونه ای از سبک زندگی اسلامی را می رساند.

۸- آموزش ما از پایه در مدارس ابتدایی باید مبتنی بر آموزش های اسلامی غنی و فرهنگ صحیح و تربیت کننده باشد. مثل آموزش نماز و قرآن و احکام فردی و اجتماعی.

۹- سبک زندگی اسلامی در آرایش بدن به صورت ظاهری و باطنی ، اصلاح صورت، درست لباس پوشیدن که در سوره مبارکه نور بدان اشاره شده است چه به مرد و چه به زن اشاره کرده است که باید اسلامی باشد و هزاران مسائل دیگر که در این اجمال نمی گنجد.

در پایان برای شما آرزوی موفقیت روزافزون در پیشبرد اهداف عالیه اسلامی را دارم.

پاسخ دهید